LINGFÖRBUNDET
Rörelseglädje och utmaning för barn och vuxna

Vill du bli ledare hos Lingförbundet?

Lingförbundet är alltid i behov av nya ledare. Vi är en ideell förening och är beroende av att frivilliga hjälper till som ledare i våra grupper. Här hittar du allt du behöver veta kring hur det är att vara ledare i Lingförbundet och hur du ansöker.

Info om ansökan hittar du längst ner på sidan.

Vad innebär det att vara ledare hos Lingförbundet?

Att vara ledare hos oss innebär att du tillsammans med en eller flera andra ledare ansvarar för minst en grupp under minst två terminer. Vi jobbar för att alla barn- och ungdomsgrupper ska ha minst två ledare, och vi tycker att det blir bäst när vi har en bra kombination av erfarna och utbildade ledare, föräldrar och ungdomsledare i våra grupper.

Uppgifterna som ledare handlar om att leda gruppen, ta närvaro, instruera och passa på övningar samt genomföra träningarna på ett roligt, utvecklande och härligt sätt. Träningsplanering tillhandahålls av kansliet och du som ledare behöver alltså inte själv planera träningarna (om du inte vill såklart).

Hur lång är en termin och när börjar den?

För våra familje-, bas-och fortsättningsgrupper har varje termin 12 träningstillfällen och terminen kommer ofta igång någon vecka efter skolterminernas start. För truppgrupperna gäller oftast samma startvecka och slutvecka för höstterminen, men på våren tränar truppgrupperna något längre, och de har generellt också fler än en träning per vecka.

Våra grupper har alltid samma träningsdagar och tider varje vecka.

Hur fungerar det med arvode?

Som ledare får du ett arvode för varje träningstillfälle du leder och hur mycket du får beror på vilken ledarroll och erfarenhet du har. Arvodet betalas ut efter avslutad termin.

Som förälder som engagerar dig får du 30% rabatt på terminsavgiften för ditt barn.

Vilka ledarroller finns?
Vi har tre olika ledarroller inom Lingförbundet:
  • Huvudledare - du är den som har det övergripande ansvaret för gruppen och träningen, och ser till att förberedelser inför träningen och att själva träningen fungerar på ett bra och givande sätt. Du säkerställer att närvaro tas, att redskapsbanan plockas fram och visas, instruerar och passar på övningar samt ser till att gruppen utvecklas och har roligt. Du delegerar uppgifter till hjälpledarna och resurserna för att träningen ska flyta på smidigt, vilket innebär att de uppgifter som finns under en träning inte alla ska ligga på dig utan att ni i ledarteamet hjälps åt

• Hjälpledare - du ingår i ledarteamet och har ett ledaransvar, vilket innebär att du behöver vara aktivt delaktig och ta initiativ samt stötta huvudledaren där det behövs. Du har inte huvudansvaret för träningen, men lika mycket ansvar som alla andra ledare i att se till att träningen flyter på bra och smidigt. Dina uppgifter kan exempelvis vara att plocka fram och ta undan redskap, hålla i lekar, visa redskapsbanan, ta närvaro, hålla ordning i gruppen och passa på övningar

• Resurs - du är en förälder som vid behov stöttar och hjälper ledarna i den grupp där ditt barn går. Det finns här inget krav på att vara på plats varje träningstillfälle och heller inget ansvar i att leda gruppen, utan de uppgifter som kan behövas hjälp med handlar främst om att stötta med fram- och bortplockning av redskap och att hålla ordning i gruppen. Det kan också vara gånger då någon ledare är sjuk, där du då kan få stötta lite extra just den gången. Inget arvode utgår till dig som resurs

Hur fungerar ledarsamarbetet?

Hur samarbetet ser ut i varje grupp är upp till ledarteamet själva att bestämma, exempelvis kan man ha någon som alltid håller i närvaro och uppvärmingslek, medan en annan ledare är ansvarig för att färdigställa och visa redskapsbanan. Som ledare i en grupp bestämmer ni tillsammans för att träningarna ska flyta på smidigt och bra.

Vilken stöttning får jag som ledare?

För att du som ledare ska ha ett så enkelt och roligt ledarskap som möjligt stöttar vi dig på följande sätt:

• Träningsplanering - inför varje termin får du en färdig träningsplanering för varje tillfälle under terminen. Planeringen innehåller redskapsbanor med olika övningar med tydliga instruktioner och alternativa övningar om aktuella övningar är för svåra/lätta
  • Utbildning - alla nya ledare får en introduktion i Lingförbundets verksamhet och vad det innebär att vara ledare. Utöver detta anordnar Gymnastikförbundet ledarutbildningar för blivande och nuvarande barn- och ungdomsledare
  • Ledaraktiviteter - under terminernas gång anordnar vi ledarträffar för kunskapsutbyte, tips och idéer, och annat som du som ledare kan behöva i din roll. Varje termin avslutas också med en ledaravslutning där ledarpresent delas ut
  • Ledarsidan - på vår hemsida har vi en ledarsida där du som ledare hittar träningsplanering, kontaktuppgifter till andra ledare, guider till SportAdmin, utbildningsinformation, vår ledarpolicy med mera
  • Träna gratis - alla våra ledare får träna gratis på våra gruppträningspass, där vi har pass runt om i hela Göteborg
Hur ansöker jag om att bli ledare?
Om du är intresserad av att bli ledare hos oss är du varmt välkommen att maila oss på info@lingforbundet.se eller ringa på 031-28 28 85. Skicka gärna med lite information om dig själv och dina erfarenheter inom gymnastik och/eller ledarskap (inom gymnastik eller inom andra sporter/jobb).

Vi ser fram emot din ansökan! :)

Följ oss på Sociala medier
Samarbetspartners